Socratisch, speels en ontwikkelingsgericht met elkaar in gesprek!
Niet zweverig of vaag maar eerlijk en daadkrachtig!
Identiteitswaardering en groepsvorming
Identiteitswaardering ontstaat niet vanzelf. De mens is geneigd zich comfortabel te voelen bij gelijken en weerstand te voelen tegenover een ongelijke. Het zijn de rolmodellen en ervaringen in het leven van een mens die zorgen dat deze weerstand heroverwogen wordt en waardoor mensen compassie en waardering ontwikkelen voor anderen ondanks of zelfs dankzij hun ongelijkheid.
We staan aan de start van een nieuw schooljaar. Leerlingen en studenten leren elkaar kennen. Het zijn deze eerste weken van introductie en groepsvorming die van groot belang zijn in het vormen van een oordeel over je groepsgenoten. Het ontstaan van vriendengroepjes, het maken van indrukken en het positioneren binnen de groep.
Hoewel de mentoruren in eerste instantie wellicht onbeduidend lijken als het gaat om het kwalificeren en opleiden van leerlingen en hierdoor vaak willekeurig worden ingevuld, zijn dit de uren waar er ruimte ontstaat elkaar te leren kennen. Anders gezegd, hoe dit ingevuld wordt kan een groep maken of breken.
Je hoeft een tiener niet uit te leggen hoe belangrijk de groep is. In hun wereld is de groep waartoe zij behoren één van de belangrijkste, wellicht DE belangrijkste, spiegel in hun jonge leven. Erbij horen is van essentieel belang om je schooltijd prettig door te komen. De kunst is met de jongeren het gesprek aan te gaan over “blend in” en “stand out”. Hoewel het proces van volwassen worden en je eigen identiteit meten aan die van je groepsgenoten enorm complex is, is het gesprek hierover bedrieglijk eenvoudig.
Alles wat je als mentor nodig hebt is een luisterend oor, de drive een goed gesprek niet uit de weg te gaan en een compassie voor al de identiteiten binnen je groep. Verder doet goed voorbeeld vooral volgen.
De wetenschap dat je identiteit zich manifesteert in vele vormen en je niet alleen je huidskleur, je geloofsovertuiging, je gender bent en hier het gesprek over openen, geeft kleur aan je groep. Het geeft het inzicht dat iedereen één groot kleurenpalet heeft aan identiteitskenmerken en dat een "ongelijke" hierdoor net als jij een veelzijdig mens blijkt te zijn.
Er zijn vele werkvormen waarbij er ruimte is voor overpeinzingen, zelfreflectie en elkaar deelgenoot maken van je identiteitsbeleving.
Bedankt voor uw bericht.
Ik neem zo snel mogelijk contact met u op.