Ontwikkelcirkel

"Link-in"


“een manier om verschillen te overbruggen en zo iets nieuws te creëren”

-William Isaacs-


In een wereld waar polarisatie zorgt voor veel onrust, kan het verbindende gesprek bijdragen aan empathie voor de ander. Een dialoog is niet hetzelfde als een conflict en de waarheid kan meerstemmig zijn of zelfs niet bestaan.


In deze gesprekken ga ik met de leerkracht en leerlingen het gesprek aan ter bevordering van de socialisatie en persoonsvorming van je leerlingen en de groepsvorming. Ik breek, met behulp van uitnodigende activiteiten en oefeningen, het gesprek open over thema's die leven bij de leerlingen.  We sluiten aan bij de levensfase en leef- en leeromgeving van de betreffende leerlingen. Daarnaast leggen we de basis voor een ontwikkelingsgerichte (levens)houding door met elkaar groepswaarden te formuleren van waaruit we elkaar kunnen bevragen, aanspreken en ontwikkelend stimuleren. 


De concrete invulling van deze gesprekken vindt altijd in afstemming met de leerkracht plaats. Soms is er een duidelijke ontwikkelhulpvraag, een thema dat voorrang heeft. Andere keren dienen de gesprekken vooral om het gesprek open te breken of kennis met elkaar te maken.


Voorbeelden van thema's

- Identiteit

- Samenwerking

- Grenzen

- Waarden

- Inclusie en diversiteit


Ontvang je graag een informatiepakket over deze werkvorm en bijbehorende lessenserie? Laat het me weten door een bericht hieronder achter te laten.





Share by: