Socratisch, speels en ontwikkelingsgericht met elkaar in gesprek!
Niet zweverig of vaag maar eerlijk en daadkrachtig!
Hoe het werken met metaforen mij en de studenten helpt in de begeleiding...
We, een jongere met autisme (jij) en ikzelf, hebben al een aantal weken gesprekken over de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid.
We hebben er zelf, tijdens de gesprekken, twee cirkels aan toegevoegd:
- de cirkel van onnodigheid
- de cirkel van actie
De cirkel van onnodigheid heb je bedacht om je piekergedachten waar je eigenlijk helemaal niets mee wilt een plek te geven. Waarom houden ze jouw toch al volle brein zo bezig als het eigenlijk niets toevoegt? Samen lukt het steeds beter ze op te ruimen.
De cirkel van actie helpt je om, zodra je invloed hebt, ook echt iets te doen met die invloed.
Vandaag kwam je met een geweldige toevoeging waardoor ik weer een nieuw inkijkje kreeg in jouw mooie complexe brein.
Je zei: "Het is eigenlijk net als zo'n grasmaaier met zo'n trekhendel. Soms blijf ik trekken maar lijkt hij maar niet te willen starten."
Samen hebben we het gehad over hoe dit te maken heeft met al die cirkels.
Stel je eens voor dat je na twee keer proberen opgeeft. Je kunt dan drie dingen doen:
- Met een knip schaar of duwmaaier verder. De kans dat je dan gedemotiveerd raakt en opgeeft is groot. Daarnaast heb je kans dat je er de volgende keer als een berg tegenop gaat zien.
- Je geeft het hele maaien op. Het gras blijft groeien, je hebt de klus niet geklaard. Je voelt je rot.
- Je zet door. Je vraagt bijvoorbeeld hulp en samen probeer je de oude benzine maaier aan de praat te krijgen. Is de benzine op of heb je hulp nodig bij het kracht zetten? Misschien helpt een peptalk door te zetten en lukt het na 10 keer proberen toch helemaal zelf.
Een ding is zeker, als hij eenmaal loopt gaat het vaak bijna vanzelf en hoef je er alleen maar achteraan te lopen.
Misschien krijg je hem wel niet gestart omdat je het nut van het grasmaaien (nog) niet inziet. Is het eigenlijk wel nodig? Ook dat is doorzetten, je zoekt immers uit waarom iets niet lukt.
Dankzij jouw beeldspraak waren twee andere jongeren ook geholpen.
Het hielp hen ook het nut van doorzetten en de cirkel van actie in te zien. Hierdoor zijn zij ook weer een stapje verder geholpen!
Vandaag was je trots omdat we samen weer een stapje verder kwamen en je andere studenten geholpen hebt met je metafoor.
Vandaag was ik trots dat ik jou daarbij kon helpen.
Bedankt voor uw bericht.
Ik neem zo snel mogelijk contact met u op.