een oude benzine grasmaaier

Wendy Stressless • jan. 21, 2022

Denken in metaforen..

Hoe het werken met metaforen mij en de studenten helpt in de begeleiding...


We, een jongere met autisme (jij) en ikzelf,  hebben al een aantal weken gesprekken over de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid.


We hebben er zelf, tijdens de gesprekken, twee cirkels aan toegevoegd:

- de cirkel van onnodigheid

- de cirkel van actie


De cirkel van onnodigheid heb je bedacht om je piekergedachten waar je eigenlijk helemaal niets mee wilt een plek te geven. Waarom houden ze jouw toch al volle brein zo bezig als het eigenlijk niets toevoegt? Samen lukt het steeds beter ze op te ruimen.

De cirkel van actie helpt je om, zodra je invloed hebt, ook echt iets te doen met die invloed.


Vandaag kwam je met een geweldige toevoeging waardoor ik weer een nieuw inkijkje kreeg in jouw mooie complexe brein.

Je zei: "Het is eigenlijk net als zo'n grasmaaier met zo'n trekhendel. Soms blijf ik trekken maar lijkt hij maar niet te willen starten."


Samen hebben we het gehad over hoe dit te maken heeft met al die cirkels.


Stel je eens voor dat je na twee keer proberen opgeeft. Je kunt dan drie dingen doen:

- Met een knip schaar of duwmaaier verder. De kans dat je dan gedemotiveerd raakt en opgeeft is groot. Daarnaast heb je kans dat je er de volgende keer als een berg tegenop gaat zien.

- Je geeft het hele maaien op. Het gras blijft groeien, je hebt de klus niet geklaard. Je voelt je rot.

- Je zet door. Je vraagt bijvoorbeeld hulp en samen probeer je de oude benzine maaier aan de praat te krijgen. Is de benzine op of heb je hulp nodig bij het kracht zetten? Misschien helpt een peptalk door te zetten en lukt het na 10 keer proberen toch helemaal zelf.

Een ding is zeker, als hij eenmaal loopt gaat het vaak bijna vanzelf en hoef je er alleen maar achteraan te lopen.

Misschien krijg je hem wel niet gestart omdat je het nut van het grasmaaien (nog) niet inziet. Is het eigenlijk wel nodig? Ook dat is doorzetten, je zoekt immers uit waarom iets niet lukt.


Dankzij  jouw beeldspraak waren twee andere jongeren ook geholpen.

Het hielp hen ook het nut van doorzetten en de cirkel van actie in te zien. Hierdoor zijn zij ook weer een stapje verder geholpen!


Vandaag was je trots omdat we samen weer een stapje verder kwamen en je andere studenten geholpen hebt met je metafoor.

Vandaag was ik trots dat ik jou daarbij kon helpen.




door Wendy Overbeek 26 nov., 2023
Floreren op de plek der moeite....hoe doe je dat?
door Wendy Stressless 03 sep., 2023
Af en toe is het nodig om sommige leerlingen net wat extra aandacht te bieden om zo ontwikkeling tot stand te brengen. Als onderwijsassistent ben jij degene die het verschil kan maken.
door Wendy Stressless 19 nov., 2022
"Dat wat de wereld nodig heeft is het overstijgen van tegenstellingen en het zoeken van gezamenlijke waarden."
door Wendy Stressless 28 aug., 2022
Investeren in uw grootste kapitaal
door Wendy Stressless 22 aug., 2022
Identiteit is wie je samen bent...
door wendy stressless 21 jun., 2022
Het advies, kies één specialiteit, gooi ik ook volgend schooljaar nog even in de wind. Juist het meebewegen in de stroom is zo fijn. Mijn specialisme is "Het verbindende gesprek", de rest is vrij in te vullen.
door Wendy Stressless 10 dec., 2021
Mag het onderwijs systeem dat jij duidelijk niet kan bijbenen jou niet afbranden?
door Wendy Stressless 14 sep., 2021
Ingewikkeld of juist niet? Ik ontmoet een jong volwassene. Hij is door zijn moeder en studiebegeleider bij mij aangemeld. De eerste stap, namelijk ergens voor het eerst binnenstappen, gaat hem goed af. Dit hebben we immers via de mail afgesproken en 'afspraak is afspraak', dus hij is er. 'Waarmee denk je dat ik je kan helpen?' 'Ik heb autisme dus dat weet ik niet. Vraag dat maar aan mijn moeder, die weet wel wat ik lastig vind.' 'Vind jij dan zelf niets lastig?' 'Ik kan het alleen maar zien vanuit mezelf en ik weet dus ook niet hoe ik anders moet zijn. Ik weet niet wat ik wil leren. Misschien iets socialer zijn ofzo?' 'Wil jij graag wat socialer zijn?' 'Nee, ik vind het wel fijn om niet met mensen contact te hebben. Maar volgens anderen is dat dus het probleem.' Ons eerste contact is gemaakt. In een kleine 20 minuutjes geeft hij antwoord op mijn vragen. Op mijn vraag of hij iets wil vertellen over hoe hij zich doorgaans voelt, antwoordt hij dat hij dat niet weet. 'Normaal geloof ik, ik weet niet hoe ik me anders zou moeten voelen.' We spreken af dat hij elke week een halfuurtje bij me komt lunchen. Anders moet hij een deel van de les missen en hij luncht toch altijd alleen, geeft hij aan. 'Zou je liever samen met een student lunchen?' 'Nee hoor.' 'Niemand heeft me verteld waar de kantine is dus eet ik bij de voordeur van de school.' 'Zou je liever ergens anders willen lunchen.' 'Nee hoor' 'Zal ik je wijzen waar de kantine is zodat je daar kunt lunchen?' 'Prima, als je wilt dat ik voortaan daar ga lunchen, dan zal ik dat doen.' Terwijl we ernaartoe lopen is het bijna tijd voor zijn volgende les. 'Zullen we de volgende keer naar de kantine kijken, mijn les begint.' En weg is hij, tja afspraak is afspraak!
door Wendy Stressless 06 sep., 2021
Twee nieuwe workshops!! IKIGAI Met een groepje collega's, vrienden en/of gelijkgestemden gaan jullie aan de slag met 'Ikigai'. Ikigai betekent 'Een leven dat de moeite waard is'. Door met elkaar oefeningen te doen en ruimte te creëren voor bezinning ontdekt elke deelnemer wat hem of haar drijft. Het vinden van je Ikigai geeft je inzichten over waartoe je het leven leeft. Wat houd jij van? Waarvoor zou je graag betaald worden? Waar vind je dat je goed in bent? Wat heb jij de wereld te bieden? Door met elkaar over bovenstaande onderwerpen te praten, merk je dat je elkaar pas echt leert kennen. De workshop is laagdrempelig en interactief. COVEY Deze workshop is bedoeld voor iedereen die toe is aan een andere blik op zijn of haar ontwikkeling. Het is een erg pragmatische workshop waarbij we in gesprek gaan over je gedragspatronen en de manier waarop je gewend bent met levenservaringen om te gaan. Grote vragen zijn: Wie wil je zijn, wat wil je doen en welke waarden en principes horen daarbij? Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met me op.
door Wendy Stressless 02 jul., 2021
Lief florerend kind Bloeien, groeien.... op je eigen best zijn... Dat is floreren. Niet perse het gelukkigst zijn, want soms past ongelukkig zijn beter Niet perse de beste zijn, want genoeg zijn is ook goed Niet perse de hoogste cijfers halen, want een cijfer is slechts een getal Niet perse het gaafste huidje, want een pukkel hoort bij jouw tijd Niet perse de slankste heupen, want niemand is hetzelfde Niet perse de hoogste uitstroom, want je past wat op dat moment bij je past Niet perse de minste fouten, want fouten leren je hoe te leven Niet perse gecontroleerd en risicoloos, maar floreren door te leven, met vallen en opstaan Niet perse een maakbaar leven, maar de keuze er je eigen weg in te vinden Floreren is daar zijn, waar je wil, kan en mag zijn. Op dit moment jouw beste leven leven en meebewegen in die stroom. Floreren is persoonlijk en mag persoonlijk zijn. Juist al deze mooie eigenschappen van floreren maakt het niet meetbaar, niet in te plannen, niet te controleren, niet te vergelijken, niet te verantwoorden....ontzettend onbeheersbaar. Heerlijk toch? Als opvoeder het maakbaarheidsideaal durven loslaten en speelruimte pakken. Dat lijkt echt wel ingewikkeld. Het maakbare lijkt immers onze houvast. Groeicurves, leerlijnen, uitstroomprofielen... Floreer jij, mijn lieve kind?
Meer posts
Share by: