grootstekapitaal

Wendy Stressless • aug. 28, 2022

Investeren in uw grootste kapitaal


Hoewel het hart voor onderwijs dapper doorklopt, zijn onderbezetting, werkdruk en maatschappelijke druk dagelijkse kost voor ons leerkrachten. Daarnaast zijn docenten en leerkrachten natuurlijk “gewone” mensen met hun eigen beslommeringen en zaken die om aandacht vragen.


Als leerkrachten- en jongerencoach heb ik de afgelopen jaren veel gesprekken mogen voeren met deze leerkrachten. Met elkaar onderscheiden we het moeten van het mogen en het willen. We praten over wat hem of haar bezighoudt, welke ontwikkeling zij zichzelf graag zien doormaken en hoe zij zichzelf zien ten opzichte van hun omgeving, ingeslepen patronen, rouw- en/ of trauma’s…net wat de leerkracht prioriteit geeft.


Een greep uit de reacties van leerkrachten, bron google reviews:


“Tijdens de klus heeft zij mij vaak gecoached en stond zij mij bij met raad en daad. Wendy is zij een zeer prettig mens om mee samen te werken; humoristisch en neemt geen blad voor de mond! Ik hou ervan!”

 

“Fijne, kundige coaching vanuit Wendy”


“Afgelopen jaar heeft Wendy mij begeleid bij mijn eerste ‘echte’ jaar voor de klas. Het is fijn om bij haar terecht te kunnen met vragen of voor tips. Ze kijkt echt met je mee (zonder oordeel van goed of fout) en samen kijken wat ik nodig heb of waar ik nog kan verbeteren. Ze toont veel belangstelling en informeert vaak hoe het gaat. Vaak precies op de momenten dat het nodig is en maakt dan direct tijd vrij voor een gesprek. Heel blij dat ze volgend jaar mijn coach blijft!”


Mocht u bemerken dat er ook op uw school vraag is naar coaching, dan bent u bij mij op het juiste adres.

Doordat ik zelf al jaren in het onderwijs werk, zowel op het (speciaal) basisonderwijs als beroepsgericht onderwijs, ben ik op de hoogte van de werkomgeving van de leerkrachten/docenten.

Ik kan de coaching volledig op maat afstemmen, on the job, in mijn eigen praktijkruimte even weg van de school, intervisie coaching met meerdere leerkrachten…..ik denk graag mee bij wat er nodig is en speelt.


Ik hoor het graag als er interesse is hier meer over te weten te komen. Een vrijblijvend gesprek is zo gepland.

Mocht u in de begeleiding van leerlingen wat extra ondersteuning kunnen gebruiken, dan hoor ik het uiteraard ook graag.

Voor een compleet beeld van de mogelijkheden verwijs ik graag naar www.overbeekbegeleiding.nl.


door Wendy Overbeek 26 nov., 2023
Floreren op de plek der moeite....hoe doe je dat?
door Wendy Stressless 03 sep., 2023
Af en toe is het nodig om sommige leerlingen net wat extra aandacht te bieden om zo ontwikkeling tot stand te brengen. Als onderwijsassistent ben jij degene die het verschil kan maken.
door Wendy Stressless 19 nov., 2022
"Dat wat de wereld nodig heeft is het overstijgen van tegenstellingen en het zoeken van gezamenlijke waarden."
door Wendy Stressless 22 aug., 2022
Identiteit is wie je samen bent...
door wendy stressless 21 jun., 2022
Het advies, kies één specialiteit, gooi ik ook volgend schooljaar nog even in de wind. Juist het meebewegen in de stroom is zo fijn. Mijn specialisme is "Het verbindende gesprek", de rest is vrij in te vullen.
door Wendy Stressless 21 jan., 2022
Denken in metaforen..
door Wendy Stressless 10 dec., 2021
Mag het onderwijs systeem dat jij duidelijk niet kan bijbenen jou niet afbranden?
door Wendy Stressless 14 sep., 2021
Ingewikkeld of juist niet? Ik ontmoet een jong volwassene. Hij is door zijn moeder en studiebegeleider bij mij aangemeld. De eerste stap, namelijk ergens voor het eerst binnenstappen, gaat hem goed af. Dit hebben we immers via de mail afgesproken en 'afspraak is afspraak', dus hij is er. 'Waarmee denk je dat ik je kan helpen?' 'Ik heb autisme dus dat weet ik niet. Vraag dat maar aan mijn moeder, die weet wel wat ik lastig vind.' 'Vind jij dan zelf niets lastig?' 'Ik kan het alleen maar zien vanuit mezelf en ik weet dus ook niet hoe ik anders moet zijn. Ik weet niet wat ik wil leren. Misschien iets socialer zijn ofzo?' 'Wil jij graag wat socialer zijn?' 'Nee, ik vind het wel fijn om niet met mensen contact te hebben. Maar volgens anderen is dat dus het probleem.' Ons eerste contact is gemaakt. In een kleine 20 minuutjes geeft hij antwoord op mijn vragen. Op mijn vraag of hij iets wil vertellen over hoe hij zich doorgaans voelt, antwoordt hij dat hij dat niet weet. 'Normaal geloof ik, ik weet niet hoe ik me anders zou moeten voelen.' We spreken af dat hij elke week een halfuurtje bij me komt lunchen. Anders moet hij een deel van de les missen en hij luncht toch altijd alleen, geeft hij aan. 'Zou je liever samen met een student lunchen?' 'Nee hoor.' 'Niemand heeft me verteld waar de kantine is dus eet ik bij de voordeur van de school.' 'Zou je liever ergens anders willen lunchen.' 'Nee hoor' 'Zal ik je wijzen waar de kantine is zodat je daar kunt lunchen?' 'Prima, als je wilt dat ik voortaan daar ga lunchen, dan zal ik dat doen.' Terwijl we ernaartoe lopen is het bijna tijd voor zijn volgende les. 'Zullen we de volgende keer naar de kantine kijken, mijn les begint.' En weg is hij, tja afspraak is afspraak!
door Wendy Stressless 06 sep., 2021
Twee nieuwe workshops!! IKIGAI Met een groepje collega's, vrienden en/of gelijkgestemden gaan jullie aan de slag met 'Ikigai'. Ikigai betekent 'Een leven dat de moeite waard is'. Door met elkaar oefeningen te doen en ruimte te creëren voor bezinning ontdekt elke deelnemer wat hem of haar drijft. Het vinden van je Ikigai geeft je inzichten over waartoe je het leven leeft. Wat houd jij van? Waarvoor zou je graag betaald worden? Waar vind je dat je goed in bent? Wat heb jij de wereld te bieden? Door met elkaar over bovenstaande onderwerpen te praten, merk je dat je elkaar pas echt leert kennen. De workshop is laagdrempelig en interactief. COVEY Deze workshop is bedoeld voor iedereen die toe is aan een andere blik op zijn of haar ontwikkeling. Het is een erg pragmatische workshop waarbij we in gesprek gaan over je gedragspatronen en de manier waarop je gewend bent met levenservaringen om te gaan. Grote vragen zijn: Wie wil je zijn, wat wil je doen en welke waarden en principes horen daarbij? Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met me op.
door Wendy Stressless 02 jul., 2021
Lief florerend kind Bloeien, groeien.... op je eigen best zijn... Dat is floreren. Niet perse het gelukkigst zijn, want soms past ongelukkig zijn beter Niet perse de beste zijn, want genoeg zijn is ook goed Niet perse de hoogste cijfers halen, want een cijfer is slechts een getal Niet perse het gaafste huidje, want een pukkel hoort bij jouw tijd Niet perse de slankste heupen, want niemand is hetzelfde Niet perse de hoogste uitstroom, want je past wat op dat moment bij je past Niet perse de minste fouten, want fouten leren je hoe te leven Niet perse gecontroleerd en risicoloos, maar floreren door te leven, met vallen en opstaan Niet perse een maakbaar leven, maar de keuze er je eigen weg in te vinden Floreren is daar zijn, waar je wil, kan en mag zijn. Op dit moment jouw beste leven leven en meebewegen in die stroom. Floreren is persoonlijk en mag persoonlijk zijn. Juist al deze mooie eigenschappen van floreren maakt het niet meetbaar, niet in te plannen, niet te controleren, niet te vergelijken, niet te verantwoorden....ontzettend onbeheersbaar. Heerlijk toch? Als opvoeder het maakbaarheidsideaal durven loslaten en speelruimte pakken. Dat lijkt echt wel ingewikkeld. Het maakbare lijkt immers onze houvast. Groeicurves, leerlijnen, uitstroomprofielen... Floreer jij, mijn lieve kind?
Meer posts
Share by: