Schoolteamtraining

"Ontwikkelingsgerichte

coachgesprekken met je leerlingen

(10-99 jaar)"



EDUCATING THE MIND

WITHOUT EDUCATING THE HEART

IS NO EDUCATION AT ALL.

 

-   ARISTOTELES -



ONTWIKKELINGSGERICHTE GESPREKKEN
Het voeren van ontwikkelingsgerichte gesprekken richt zich op de leerling in relatie tot zijn grotere geheel. De benadering gaat ervan uit dat iedereen die zich ontwikkelt een onlosmakelijke invloed heeft op de ontwikkeling van zijn omgeving.

De vier ontwikkelsporen waarop je de leerling aanspreekt zijn:

- zelfsturing (hoe pak ik het aan? / Hoe pakken wij het aan?)

- project ( wat staat mij te doen? / Wat staat ons te doen?)

- identiteit (wie ben ik? / Wie zijn wij?)

- groter geheel (waartoe behoor ik? / Waartoe behoren wij?)


De gesprekken dragen bij aan de persoonsvorming en socialisatie van je leerlingen. Door jouw coachende manier van vragen stellen, krijgen je leerlingen meer inzicht in hun eigen toegevoegde waarde en drijfveren. Het leerproces is van henzelf en hierdoor zullen ze groeien in zelfsturing.


Jouw gesprekken dragen bij aan een groepsdynamiek die gestoeld is op gelijkwaardigheid en inclusie.


INHOUD
In deze training oefenen we met verschillende werkvormen die jou in staat gaan stellen ontwikkelingsgerichte gesprekken te voeren met je leerling.

  • Je gaat aan de slag met je eigen ontwikkeling als leerkracht terwijl je direct toepasbare gesprekstechnieken en oefeningen aangereikt krijgt
  • Je oefent met het stellen van de juiste vragen. Vragen die je leerlingen helpen inzicht te krijgen in hun eigen leerproces
  • We leggen met elkaar de verbinding tussen mens, leefwereld en maatschappij en bespreken de waarde van jou als leerkracht aan deze verbinding


NA DEZE TRAINING
  • Ken je de achtergronden en principes van het Ontwikkelingsgericht gesprekken voeren met je leerlingen
  • Heb je geoefend met coachgesprekken met je leerlingen
  • Heb je geoefend met het voeren van ontwikkelcirkelgesprekken met je groep leerlingen
  • Stel je de juiste vragen om ontwikkeling bij je leerlingen teweeg te brengen
  • Zorg je voor ontspanning in gesprekken met leerlingen en ben je in staat dit naar je leerlingen over te brengen
  • Voer je met je groep leerlingen gesprekken over groepsdynamiek, diversiteit en andere zaken die aandacht verdienen zonder het individu uit het oog te verliezen.
  • Draag je actief bij aan een (sociaal) veilig ontwikkelklimaat in je groep



KOSTEN, DATA EN LOCATIE

Neem bij interesse contact met me op en we plannen een afspraak om de voorwaarden verder te bespreken. Het programma kan volledig op maat worden gemaakt.












Share by: