Het moeilijke gesprek

Wendy Stressless • nov. 19, 2022

"Dat wat de wereld nodig heeft is het overstijgen van tegenstellingen en het zoeken van gezamenlijke waarden."


Ongeveer een jaar geleden krijg ik een telefoontje. Of ik kan komen helpen in een mentorgroep. Er is een situatie ontstaan die onhoudbaar is voor zowel docenten als leerlingen, zo wordt mij verteld.


Er is onrust ontstaan doordat één van de leerlingen klasgenoten deelgenoot heeft gemaakt van haar plannen zichzelf van het leven te ontnemen. Uiteindelijk is er een daadwerkelijke poging ondernomen en dit heeft de gemoederen nog scherper gezet.

Hoewel de betreffende leerling één op één begeleiding krijgt, is er in de groep een grote onzekerheid ontstaan. Leerlingen durven zich niet uit te spreken, vertrouwen elkaar niet, verwijten elkaar, lopen op eieren, zijn boos. De jonge mentor weet zich met het onderwerp geen raad.


In het eerste ontwikkelcirkelgesprek dat we destijds voerden liepen de gemoederen hoog op. De leerlingen stonden in uitspraken lijnrecht tegenover elkaar.

Door de kwetsbare houding en de inbreng van de leerkracht kwam de stroom aan gevoelens los en met elkaar probeerden we dit zo goed en zo kwaad in goede banen te leiden.

Het gesprek vergde ook veel van mij. Nooit eerder voelde ik me zo leeg en tekortgeschoten als gesprekleider. Had ik iedereen aan het woord gelaten? Ja. Had ik tijd en rust gecreëerd? Ja.

Desondanks had ik sterk het gevoel te weinig te hebben gedaan. Er was zoveel emotie, zoveel gezegd...en ik had geen enkele invloed op hoe dit de komende week zou verder stromen in ieder lid van de groep.


Want dat is wat dit onderwerp met je doet. Het gevoel van tekort geschoten zijn als mens neemt snel de overhand omdat de emoties die er zijn, onmenselijk aanvoelen. Deze emoties wierpen ook mij terug naar donkerdere tijden. Tijden waarin ik heftige emoties had die amper onder woorden te brengen waren. Intens verdriet gemengd met boosheid en teleurstelling. Bij mij ontstond de vraag, ben ik dit gespreksonderwerp eigenlijk wel machtig of komt dit te dichtbij?


Die week daarop zaten we opnieuw bij elkaar. We blikten terug op het vorige gesprek. Ik bracht in wat het vorige gesprek met mij had gedaan. Hoe ik geraakt was door het onmachtige gevoel. Hiermee lukte het de juiste link te leggen met iedereen in de groep. Want dat bleek het te zijn, onmacht. Voor iedereen in de groep. Er voor de ander willen zijn maar het gevoel te hebben doorlopend daarin te falen.

De één vlucht, de ander vecht, de ander bevriest. Maar alle leerlingen op hun eigen manier en om hun eigen redenen, voelden zich onmachtig. 


Voor mij onderstreept dit mijn sterkste argument om ontwikkelingsgerichte gesprekken te faciliteren bij leerlingen. Die overtuiging luidt:


"Dat wat de wereld nodig heeft is het overstijgen van tegenstellingen en het zoeken van gezamenlijke waarden."


Het was voor de leerkracht een opluchting dat de berg, want zo ervaarde hij dit, genomen was en de leerlingen uiteindelijk met elkaar in gesprek zijn gekomen. De beide gesprekken, hoewel zwaar, hebben bijgedragen aan openheid en gelijkwaardigheid in de groep.  Het voeren van een verbindend gesprek is ons sterkste instrument om als mensen nader tot elkaar te komen.


door Wendy Overbeek 26 nov., 2023
Floreren op de plek der moeite....hoe doe je dat?
door Wendy Stressless 03 sep., 2023
Af en toe is het nodig om sommige leerlingen net wat extra aandacht te bieden om zo ontwikkeling tot stand te brengen. Als onderwijsassistent ben jij degene die het verschil kan maken.
door Wendy Stressless 28 aug., 2022
Investeren in uw grootste kapitaal
door Wendy Stressless 22 aug., 2022
Identiteit is wie je samen bent...
door wendy stressless 21 jun., 2022
Het advies, kies één specialiteit, gooi ik ook volgend schooljaar nog even in de wind. Juist het meebewegen in de stroom is zo fijn. Mijn specialisme is "Het verbindende gesprek", de rest is vrij in te vullen.
door Wendy Stressless 21 jan., 2022
Denken in metaforen..
door Wendy Stressless 10 dec., 2021
Mag het onderwijs systeem dat jij duidelijk niet kan bijbenen jou niet afbranden?
door Wendy Stressless 14 sep., 2021
Ingewikkeld of juist niet? Ik ontmoet een jong volwassene. Hij is door zijn moeder en studiebegeleider bij mij aangemeld. De eerste stap, namelijk ergens voor het eerst binnenstappen, gaat hem goed af. Dit hebben we immers via de mail afgesproken en 'afspraak is afspraak', dus hij is er. 'Waarmee denk je dat ik je kan helpen?' 'Ik heb autisme dus dat weet ik niet. Vraag dat maar aan mijn moeder, die weet wel wat ik lastig vind.' 'Vind jij dan zelf niets lastig?' 'Ik kan het alleen maar zien vanuit mezelf en ik weet dus ook niet hoe ik anders moet zijn. Ik weet niet wat ik wil leren. Misschien iets socialer zijn ofzo?' 'Wil jij graag wat socialer zijn?' 'Nee, ik vind het wel fijn om niet met mensen contact te hebben. Maar volgens anderen is dat dus het probleem.' Ons eerste contact is gemaakt. In een kleine 20 minuutjes geeft hij antwoord op mijn vragen. Op mijn vraag of hij iets wil vertellen over hoe hij zich doorgaans voelt, antwoordt hij dat hij dat niet weet. 'Normaal geloof ik, ik weet niet hoe ik me anders zou moeten voelen.' We spreken af dat hij elke week een halfuurtje bij me komt lunchen. Anders moet hij een deel van de les missen en hij luncht toch altijd alleen, geeft hij aan. 'Zou je liever samen met een student lunchen?' 'Nee hoor.' 'Niemand heeft me verteld waar de kantine is dus eet ik bij de voordeur van de school.' 'Zou je liever ergens anders willen lunchen.' 'Nee hoor' 'Zal ik je wijzen waar de kantine is zodat je daar kunt lunchen?' 'Prima, als je wilt dat ik voortaan daar ga lunchen, dan zal ik dat doen.' Terwijl we ernaartoe lopen is het bijna tijd voor zijn volgende les. 'Zullen we de volgende keer naar de kantine kijken, mijn les begint.' En weg is hij, tja afspraak is afspraak!
door Wendy Stressless 06 sep., 2021
Twee nieuwe workshops!! IKIGAI Met een groepje collega's, vrienden en/of gelijkgestemden gaan jullie aan de slag met 'Ikigai'. Ikigai betekent 'Een leven dat de moeite waard is'. Door met elkaar oefeningen te doen en ruimte te creëren voor bezinning ontdekt elke deelnemer wat hem of haar drijft. Het vinden van je Ikigai geeft je inzichten over waartoe je het leven leeft. Wat houd jij van? Waarvoor zou je graag betaald worden? Waar vind je dat je goed in bent? Wat heb jij de wereld te bieden? Door met elkaar over bovenstaande onderwerpen te praten, merk je dat je elkaar pas echt leert kennen. De workshop is laagdrempelig en interactief. COVEY Deze workshop is bedoeld voor iedereen die toe is aan een andere blik op zijn of haar ontwikkeling. Het is een erg pragmatische workshop waarbij we in gesprek gaan over je gedragspatronen en de manier waarop je gewend bent met levenservaringen om te gaan. Grote vragen zijn: Wie wil je zijn, wat wil je doen en welke waarden en principes horen daarbij? Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met me op.
door Wendy Stressless 02 jul., 2021
Lief florerend kind Bloeien, groeien.... op je eigen best zijn... Dat is floreren. Niet perse het gelukkigst zijn, want soms past ongelukkig zijn beter Niet perse de beste zijn, want genoeg zijn is ook goed Niet perse de hoogste cijfers halen, want een cijfer is slechts een getal Niet perse het gaafste huidje, want een pukkel hoort bij jouw tijd Niet perse de slankste heupen, want niemand is hetzelfde Niet perse de hoogste uitstroom, want je past wat op dat moment bij je past Niet perse de minste fouten, want fouten leren je hoe te leven Niet perse gecontroleerd en risicoloos, maar floreren door te leven, met vallen en opstaan Niet perse een maakbaar leven, maar de keuze er je eigen weg in te vinden Floreren is daar zijn, waar je wil, kan en mag zijn. Op dit moment jouw beste leven leven en meebewegen in die stroom. Floreren is persoonlijk en mag persoonlijk zijn. Juist al deze mooie eigenschappen van floreren maakt het niet meetbaar, niet in te plannen, niet te controleren, niet te vergelijken, niet te verantwoorden....ontzettend onbeheersbaar. Heerlijk toch? Als opvoeder het maakbaarheidsideaal durven loslaten en speelruimte pakken. Dat lijkt echt wel ingewikkeld. Het maakbare lijkt immers onze houvast. Groeicurves, leerlijnen, uitstroomprofielen... Floreer jij, mijn lieve kind?
Meer posts
Share by: